“Συνέντευξη με τον διεθνή φωτογράφο
Πατεράκη Δημήτριο”

ΑΠΟ: Νίκος Σουσάι

Βιογραφικό 

Δημήτριος Πατεράκης
Φωτογράφος – Visual Artists

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Βούλα στις ακτές του Σαρωνικού. Από πολύ μικρή ηλικία
ασχολήθηκε με την εικόνα και την δημιουργία, πρώτα με toy cameras και κατόπιν με την
κινηματογραφία με super 8.
Ως φοιτητής του Πολυτεχνείου ασχολήθηκε πιο ενεργά με την φωτογραφία, κυρίως με την
ασπρόμαυρη, και με όλο τον κύκλο λήψης, εμφάνισης και εκτύπωσης, ενώ από το 2002 σταδιακά πέρασε στην ψηφιακή φωτογραφία και επεξεργασία.

Έχει σπουδάσει σύγχρονη φωτογραφία (contemporary photography), τα τελευταία χρόνια
ασχολείται κυρίως με fine art, ταξιδιωτική φωτογραφία και πορτραίτα.

Έχει δουλέψει επίσης με φωτογραφία μόδας και αθλητική φωτογραφία και είναι επίσημος φωτογράφος – πρεσβευτής της Fuji.
Τελευταία συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό καθώς και σε
εκδόσεις τέχνης στο εξωτερικό (Βέλγιο και Ιταλία).
Έργα του και δουλειά του διατίθενται κυρίως στην προσωπική του σελίδα
( https://kiranfineart.com/ ) αλλά και στην γκαλερί MegArt στην Αθήνα.
Η σελίδα του στο Instagram είναι dimitrios.photography , και το email: dimpaterakis@gmail.com

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ:

Εάν δεν ήσασταν καλλιτέχνης, τι θα θέλατε να είστε;
Δημήτριος Πατεράκης
: Συγγραφέας η μουσικός ίσως, κάτι δημιουργικό πάντως

Ποιο είναι το επάγγελμα που δεν θα ασκούσατε ποτέ;
Δημήτριος Πατεράκης: Κάποιο γραφειοκρατικό επάγγελμα σε έναν δημόσιο οργανισμό. Η
καθημερινότητα και η μονοτονία είναι κάτι που δεν το μπορώ.

Ποιο έργο τέχνης στόλιζε τον τοίχο του εφηβικού σας δωματίου;
Δημήτριος Πατεράκης: Αφίσες από ροκ καλλιτέχνες και από ταινίες επιστημονικής φαντασίας

Ποια είναι η καλλιτεχνική σας εμπειρία-ορόσημο;
Δημήτριος Πατεράκης: η φωτογράφιση των ερήμων της Μέσης Ανατολής

Πώς καταφέρνετε να κρατάτε τον εαυτό σας γειωμένο/η;

Δημήτριος Πατεράκης: Δεν το σκέφτομαι ιδιαίτερα, δεν ξέρω εάν πρέπει ο καλλιτέχνης να είναι
“γειωμένος”, υποθέτω έχει να κάνει με την επιβίωσή του και το πόσο κοινωνικά αποδεκτός
είναι σαν άνθρωπος και σαν καλλιτέχνης.

Ποιος καλλιτέχνης είναι το πρότυπό σας, και ποσο σας έχει επηρεάσει ?
Δημήτριος Πατεράκης: Ο Sebastiao Salgado τον θαυμάζω απεριόριστα. Σαν άνθρωπος, σαν δημιουργός και σαν καλλιτέχνης.

Ποια επoχή του χρόνου σας αρέσει περισσότερο να φωτογραφίζεται ?
Δημήτριος Πατεράκης: Ο χειμώνας με μεγάλη διαφορά. Έχει να κάνει κυρίως με το φως το οποίο είναι
πολύ πιο ενδιαφέρον. Βέβαια με την επεξεργασία του υλικού, ασχολούμαι όλο τον χρόνο.

Ποια θεωρείτε την μεγαλύτερη επιτυχία σας;
Δημήτριος Πατεράκης: Την κριτική που δέχτηκα από το lensculture, ένα από τα μεγαλύτερα διεθνώς
περιοδικά – οργανισμούς για την fine art φωτογραφία. Με συγκίνησε η πολύ η ιδιαίτερα
θετική κριτική της δουλειάς μου και η παρότρυνση να εκδώσω το έργο μου. Επίσης η
αναγνώριση από την Σεΐχα του Κατάρ της δουλειάς μου, και η αποδοχή συνεργασίας με το
Νέο Μουσείο του Κατάρ.

Ποιο είναι το αγαπημένο σας χρώμα;
Δημήτριος Πατεράκης: Το γκρι, οι διαβαθμίσεις ανάμεσα στο φως και την σκιά

Απαλλάσσεστε από τα προβλήματα σας όταν δημιουργείται ένα έργο;
Δημήτριος Πατεράκης: Όταν δημιουργώ, δεν σκέφτομαι τίποτα άλλο, δεν απαλλάσσεσαι από τα
προβλήματα βέβαια αλλά τις στιγμές της δημιουργίας δεν τα σκέφτεσαι.

Ποιός είναι ο αγαπημένος σας φωτογράφος – καλιτέχνης;
Δημήτριος Πατεράκης: Από φωτογράφους αρκετοί, ο Sebastiao Salgado τον οποίο ανέφερα και πριν,ο Michael Kenna και ο Steve McCurry απο τους σύγχρονους, ο Helmut Newton, ο Ansel
Adams, η Annie Leiboviz, ο Edward Weston, ο Man Rey και αρκετοί ακόμα δύσκολο να
ξεχωρίσω κάποιους. Επίσης από ζωγράφους ο Jakson Pollock, ο Edvard Munch, η Frida
Kahlo και η Georgia O’Keeffe

Τι είναι η φωτογραφία για εσάς;
Δημήτριος Πατεράκης: έκφραση πάνω από όλα, ζωή, δημιουργία, ταξίδι

Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας ως εικαστικός;
Δημήτριος Πατεράκης: Απλά δημιουργός εικόνων θα έλεγα. Ως προς τα τοπία μου αρέσει να προσπαθώ
να τα αποδώσω με μια ματιά διαφορετική από αυτή που βλέπουμε συνήθως, να κάνω τους
ανθρώπους να ανακαλύψουν νέες πτυχές και εικόνες σε γνωστά μέρη. Αυτή η τάση
εκφράζεται συνήθως με ασπρόμαυρες μίνιμαλ φωτογραφίες, στις οποίες δίνω ιδιαίτερο
“βάρος” στην σύνθεση.
Ως προς τα πορτραίτα, προσπαθώ πάντα να βγάλω κάτι βαθύτερο στην επιφάνεια συνήθως
δουλεύοντας με φυσικό φως και ασπρόμαυρο.

Ποιες είναι οι πηγές έμπνευσής σας ως εικαστικός;
Δημήτριος Πατεράκης: Η φύση και τα ανθρώπινα πρόσωπα κυρίως.

Αν επιλέγατε μια διαφορετική εποχή για να ζήσετε και να δημιουργήσετε
ποια θα ήταν αυτή και με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι θα εκφραζόσασταν
καλλιτεχνικά;

Δημήτριος Πατεράκης: Αρχές του 20ου αιώνα, εποχή δύσκολη για την ανθρωπότητα αλλά και μοναδικά
δημιουργική στις τέχνες και την επιστήμη. Πιστεύω η αποτύπωση “εξωτικών” για την εποχή
τοπίων θα ήταν η κύρια απασχόληση μου, ίσως και η δημιουργία στο στούντιο, Weston
πριν τον Weston. Επίσης θα με συνάρπαζε και η αρχή των 60ς στην Aμερική, να
φωτογραφίζω την άνθιση της ποπ κουλτούρας

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Δημήτριος Πατεράκης: Να ολοκληρώσω δύο καλλιτεχνικά πρότζεκτ που δουλεύω εδώ και 2 χρόνια,
συμμετοχή σε περισσότερες καλλιτεχνικές εκδόσεις, ένα βιβλίο αφιερωμένο αποκλειστικά
στις φωτογραφίες από τις ερήμους και να ξεκινήσω κάποια νέα φωτογραφικά πρότζεκτ που
έχω στο μυαλό μου.

Ποια εικαστική τάση σας ενδιαφέρει περισσότερο στην φωτογραφία;
Δημήτριος Πατεράκης: Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια, η φωτογραφική μου δουλειά εκφράζεται κυρίως
από μίνιμαλ δημιουργίες σε ασπρόμαυρο. Ωστόσο περιστασιακά δουλεύω και με χρώμα

κυρίως σε ταξιδιωτικές φωτογραφίες ενώ συνεχίζω να πειραματίζομαι με διάφορες
τεχνικές πχ ICM και Long exposure καθώς και πιο σύνθετες τεχνικές επεξεργασίες με πιο
εικαστικό αποτέλεσμα. Σαν μέσο προτιμώ τον φωτογραφικό καμβά και την εκτύπωση σε
αλουμίνιο. Γενικά πιστεύω ο καλλιτέχνης δεν πρέπει να μένει στάσιμος αλλά να αναζητά
συνεχώς νέους δρόμους. Με ενοχλεί η στασιμότητα και η επανάληψη. Πολλές φορές
προτιμώ να δοκιμάζω κάτι νέο, ακόμα και εάν το τελικό αποτέλεσμα δεν με ευχαριστεί.

Ποια είναι η σχέση του δημιουργού με το έργο του;
Δημήτριος Πατεράκης: Η φωτογραφία έχει την ιδιαιτερότητα σε σχέση με τις άλλες εικαστικές τέχνες,
ότι ο φωτογράφος “τραβάει” πολλές λήψεις αλλά τελικά σαν έργα παρουσιάζει πολλές
λιγότερες. Ξεχωριστή και ιδιαίτερη θέση βέβαια, έχουν για μένα τα έργα τα οποία έχουν
ολοκληρωθεί μέσω της εκτύπωσης, και βρίσκονται σε κάποιον τοίχο προσφέροντας την
απόλαυση ενός έργου τέχνης σε ένα σπίτι, αλλά αρκετές φορές ανατρέχω στο αρχείο μου
βλέποντας με άλλο μάτι λήψεις που για διάφορους λόγους δεν “ολοκληρώθηκαν” μέχρι
τέλους.

Πόσα έργα έχετε δημιουργήσει περίπου?
Δημήτριος Πατεράκης: Όσον αφορά τα εικαστικά και fine art έργα, θα έλεγα ξεχωρίζω περίπου 200 –
300.

Leave a Reply

Your email address will not be published.