Τι έρχεται το φθινόπωρο στο Μουσείο Μπενάκη;

Από: Mάριους Τσιουμποτάρου

Source: Αθηνόραμα

Όλες οι ενδιαφέρουσες εκθέσεις που πρόκειται να δούμε μετά το καλοκαίρι στους χώρους του Μουσείου Μπενάκη.

Το Μουσείο Μπενάκη έρχεται με νέες εκθέσεις για την επόμενη καλλιτεχνική περίοδο, που υπόσχονται να προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες μέσω της τέχνης στους επισκέπτες του. 

Μικρά Ασία. Λάμψη · Καταστροφή · Ξεριζωμός · Δημιουργία

Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το Μουσείο Μπενάκη και το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών παρουσιάζουν το χρονικό του μικρασιατικού ελληνισμού μέσα από μία έκθεση. Περισσότερα από 1.000 εκθέματα και πάνω από 500 φωτογραφίες θα ζωντανέψουν την ακμή του ελληνισμού πριν τους διωγμούς, τη δραματική περίοδο 1919-1923 καθώς και την εγκατάσταση και ενσωμάτωση στην Ελλάδα.

Ο επισκέπτης ξεκινά το ταξίδι στη “λάμψη” του ελληνισμού της Μικράς Ασίας (πρώτη ενότητα) από την Ιωνία και τα δυτικά παράλια, προχωρά στην Καππαδοκία και τις νότιες επαρχίες, συνεχίζει διασχίζοντας τον Πόντο για να επιστρέψει προς δυσμάς, γύρω από την Κωνσταντινούπολη και να καταλήξει στην Ανατολική Θράκη. Την εποχή ακμής διαδέχονται η περίοδος των διωγμών, του τέλους του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου και των Συνθηκών, η περίοδος της ελληνικής απόβασης και της μικρασιατικής εκστρατείας, η “καταστροφή” του 1922, καθώς και η Έξοδος των προσφύγων (δεύτερη ενότητα). Η τρίτη και τελευταία ενότητα της έκθεσης επικεντρώνεται στην εγκατάσταση και την ενσωμάτωση των εκπατρισμένων στην Ελλάδα, καθώς και την επίδραση που η παρουσία τους είχε σε πολλούς τομείς της ελληνικής κοινωνίας. Τμήμα του επιλόγου της έκθεσης είναι αφιερωμένο στην ίδρυση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών το 1930 από τη Μέλπω και τον Οκτάβιο Μερλιέ.

Το χρονικό αυτό περιγράφεται μέσα από έργα τέχνης, εικόνες, εκκλησιαστικά, πολεμικά και προσωπικά κειμήλια, ενδυμασίες, κοσμήματα, χειροτεχνήματα, χάρτες, φωτογραφίες, αρχειακό και κινηματογραφικό υλικό, εφημερίδες, επιστολές, κάρτες, και πολλά άλλα τεκμήρια. Την αφήγηση συμπληρώνουν αποσπάσματα από προσωπικές μαρτυρίες, ζωντανεύοντας τις εικόνες και τα σιωπηλά αντικείμενα.

ΕπιμέλειαΕβίτα Αράπογλου

InfoΜουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 | 15/10/22-12/2/23 | Ώρες λειτουργίας: Πέμ., Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ, Παρ., Σαβ.: 10 π.μ. – 10 μ.μ. | Είσοδος: €12-15.

Παύλος Κοζαλίδης. Το σπίτι με τις πεταλούδες

Η πιο πρόσφατη δουλειά του Παύλου Κοζαλίδη περιστρέφεται γύρω από την Κίνα και την καθημερινότητά των ανθρώπων της. Η φιλία του με έναν συμμαθητή από την Κίνα στο Βανκούβερ του Καναδά πριν από 25 χρόνια και οι συχνές επισκέψεις του στο γεμάτο από εκπλήξεις σπίτι του, ήταν η πρώτη επαφή με έναν καινούργιο, άγνωστο κόσμο. Τότε γεννήθηκε η αγάπη του φωτογράφου για τον πολιτισμό και τους ανθρώπους της Κίνας και ταυτόχρονα η ανάγκη για την καλλιτεχνική καταγραφή του.

InfoΜουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 | 06/10/2022 – 20/11/2022 | Ώρες Λειτουργίας: Πέμ. & Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ, Παρασκευή & Σάββατο:  10 π.μ. – 10 μ.μ. 

Ελευσίνα: Ωμό Μουσείο

Λίγο πριν την έναρξη της επίσημης χρονιάς του τίτλου της “2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης“, η πόλη της Ελευσίνας, από τις 13 Οκτωβρίου έως τις 27 Νοεμβρίου,συστήνεται στο ευρύ κοινό με την Έκθεση “Μυστήριο 29 | Ελευσίνα – Ωμό Μουσείο“, στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138). Ένα εμβληματικό έργο της διοργάνωσης, στο πλαίσιο της θεματικής “Άνθρωποι – Κοινωνία“,για τις ψηφίδες που συνθέτουν το φαινόμενο “Ελευσίνα” τωρινά και αλλοτινά.

Δειγματίζοντας ψήγματα από το παρόν και το παρελθόν της πόλης, αυτό που σχηματικά αποκαλείται το “DNA” ή το συλλογικό Υποσυνείδητο του τόπου, η Έκθεση Ελευσίνα – Ωμό Μουσείο, υπό την επιμέλεια της αρχιτέκτονος-μουσειολόγου Ερατώς Κουτσουδάκη, επιχειρεί να ερμηνεύσει την πόλη ως Έκθεμα, και προσκαλεί το κοινό σε μια εξερεύνηση της Ελευσίνας από την αρχαιότητα και τους νεότερους χρόνους, στην παράδοση και την εσωτερική μετανάστευση,  την προσφυγιά, την εμβληματική βιομηχανική ανάπτυξη, την πολύπαθη εργασιακή πραγματικότητα, τη σχέση της πόλης με τις τέχνες και τον Αισχύλο, του οποίου είναι εμβληματική γενέτειρα, τη μοναδικότητα και τα Μυστήριά της. Ταυτόχρονα, κάνει μια νύξη στην απαρχή της μουσειακής πράξης, τιμώντας τους Ελευσίνιους συλλέκτες που διασώζουν με θαυμαστή επιμονή και φροντίδα τα τεκμήρια του παρελθόντος της πόλης τους. Και κυρίως, καλεί τους επισκέπτες σε μια διαδρομή στον πυρήνα της ύπαρξής της, στους ανθρώπους της αλλά και στις κοινότητες που τη συνθέτουν.

ΕπιμέλειαΕρατώ Κουτσουδάκη

Info: Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 | 13/10/2022 έως 27/11/2022 | Ώρες Λειτουργίας: Πέμ. & Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ, Παρ. & Σάβ.:  10 π.μ. – 10 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη.

Γιάννης Μόραλης: Χώρος Ιδιωτικός

Η έκθεση την οποία συνδιοργανώνουν το Μουσείο Μπενάκη και η “Εταιρεία Μελέτης, Έρευνας και Προβολής της Νεοελληνικής Τέχνης-Εργαστήριο Γιάννης Μόραλης” προβάλλει τις αφετηρίες των καλλιτεχνικών αναζητήσεων του ζωγράφου, τις εικαστικές του καταβολές και τη δημιουργική του πορεία, δίνοντας ωστόσο έμφαση στον άνθρωπο Γιάννη Μόραλη και στον ιδιωτικό του χώρο.

ΕπιμέλειαΔημήτρης Κουτσουρής, Νίκη Δάφνη

Info: Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού | 26/10/2022 – 08/01/2023 | Ώρες Λειτουργίας: Δευτ., Τετ., Παρ., Σάβ.: 10 π.μ. – 6 μ.μ., Πέμ.: 10 π.μ. – 12 μ.μ., Κυρ.: 10 π.μ. – 4 μ.μ. 

John Craxton. Μια ελληνική ψυχή

Η έκθεση οργανώνεται με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του ζωγράφου και σκηνογράφου John Craxton (1922-2009). Το φως, η ζωή και τα τοπία της Ελλάδας αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης και το κυρίαρχο θέμα στην τέχνη του Craxton από την άφιξή του στην Ελλάδα το 1946 μέχρι και το τέλος της ζωής του.

Η έκθεση μέσα από περίπου 60 έργα που στην πλειοψηφία τους προέρχονται από το Craxton Estate -ορισμένα άγνωστα μέχρι σήμερα- θα καταγράψει το ταξίδι από το σκοτάδι στο φως και τη μετάβαση από την ενδοσκοπική ματιά των μελαγχολικών εικόνων του πολέμου στην αίγλη του Αιγαίου. Ο Craxton εξελίχθηκε σε προσωπογράφο στην Ελλάδα, και για αυτόν τον λόγο θα υπάρχει ένας τοίχος με προσωπογραφίες Ελλήνων καθώς και με σπουδαία μοντερνιστικά έργα επηρεασμένα από μύθους, από σύμβολα, από τον Ελ Γκρέκο και από Βυζαντινά μωσαϊκά. Το κυρίαρχο έκθεμα θα είναι η εντυπωσιακών διαστάσεων ταπισερί Τοπίο με στοιχεία της φύσης“, την οποία ο Craxton σχεδίασε και επέβλεψε στο Εδιμβούργο, όντας εξόριστος κατά τη διάρκεια της Δικτατορίας. Εμπνευσμένη από την παραδοσιακή Κρητική υφαντουργία, η ταπισερί συνοψίζει την αγάπη του για τον ελληνικό κόσμο.

Info: Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού | Έως 11/09/2022 | Ώρες Λειτουργίας: Δευτ., Τετ., Παρ., Σάβ.: 10 π.μ. – 6 μ.μ., Πέμ.: 10 π.μ. – 12 μ.μ., Κυρ.: 10 π.μ. – 4 μ.μ. | Εισιτήρια: €6-8.

© φωτογραφίας εξωφύλλου: Γιάννης Μόραλης. Προσχέδιο για το έργο ΝΥΦΗ, 1967 Τέμπερα σε χαρτόνι

Leave a Reply

Your email address will not be published.