Φεστιβάλ Βενετίας 2022: Το Χρυσό Λιοντάρι στο ντοκιμαντέρ “All the Beauty and the Bloodshed”

Από: Τσιουμποτάρου Μάριους

Source: Athinorama

Η Αμερικανίδα ντοκιμαντερίστρια Λόρα Πόιτρας είναι η θριαμβεύτρια της φετινής Μόστρα, η οποία δια χειρός Τζούλιαν Μουρ μοίρασε συνετά και χωρίς ρίσκο τα βραβεία της.

Μέχρι και το 2019 μόλις τέσσερις σκηνοθέτιδες (Μαργκαρέτε Φον Τρότα, Ανιές Βαρντά, Μίρα Ναΐρ, Σοφία Κόπολα) είχαν βραβευτεί με Χρυσό Λιοντάρι στα 76 χρόνια του φεστιβάλ Βενετίας. Οι τρεις τελευταίες διοργανώσεις, όμως, αποδείχτηκαν καθαρά γυναικεία υπόθεση, με την οσκαρική ντοκιμαντερίστρια Λόρα Πόιτρας (“Citizenfour”) να διαδέχεται τις Κλόι Ζάο (“Η Χώρα των Νομάδων) και Οντρέ Ντιουάν (“Το Γεγονός”) ως η μεγάλη νικήτρια της φετινής Μπιενάλε. Το “All the Beauty and the Bloodshed” ήταν το μοναδικό ντοκιμαντέρ του διαγωνιστικού τμήματος, μια πρωτότυπη, θαρραλέα και ευρηματική βιογραφική προσέγγιση της φωτογράφου και ακτιβίστριας Ναν Γκόλντιν. Η επικαιρότητα των επισημάνσεών του έδωσε την ευκαιρία στην κριτική επιτροπή, με πρόεδρο της Τζούλιαν Μουρ, να κάνει μια κοινά αποδεκτή και ασφαλή κορυφαία επιλογή, απονέμοντας τα υπόλοιπα δυο μεγάλα βραβεία επίσης σε ταινίες ευρείας αποδοχής: στο “Saint Omer” της πρωτοεμφανιζόμενης Γαλλίδας, σενεγαλέζικης καταγωγής, Αλίς Ντιόπ και το “Bones and All” του Λούκα Γκουαντανίνο. Το πρώτο είναι ένα δικαστικό δράμα πάνω στην ιστορία μιας σύγχρονης Μήδειας, το οποίο απέσπασε πολλά επιπλέον βραβεία και εντυπωσίασε με την κινηματογραφική ακρίβεια του, κατορθώνοντας να ξεγλιστρήσει (όχι εντελώς αναίμακτα) από τη πολεμική “γυναικεία ατζέντα”. Το δεύτερο είναι ένα ακραίο, μα συγκινητικό love story με ενδιαφέροντα κοινωνικό σχολιασμό, από τις ταινίες της σεζόν που θα συζητηθούν.

“Saint Omer” της Αλίς Ντιόπ

Δικαιότατες οι ερμηνευτικές διακρίσεις (Κέιτ Μπλάνσετ και Κόλιν Φάρελ), με τα “Πνεύματα του Ινίσεριν”, την καλύτερη ίσως ταινία του φεστιβάλ, να προσθέτει στο βραβείο αντρικής ερμηνείας και αυτό του σεναρίου για τον Μάρτιν ΜακΝτόνα. Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο “No Bears” του Τζαφάρ Παναχί, άλλο ένα συμπαθητικό υβρίδιο ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας από τον διωκόμενο Ιρανό δημιουργό, συμπλήρωσε τα μοιρασμένα με σύνεση φετινά φεστιβαλικά έπαθλα, τα οποία δεν μπόρεσαν να χωρέσουν το “Love Life” του Ιάπωνα Κότζι Φουκάντα (άλλοι θα ήθελαν το “Athena” του Ρομέν Γαβράς ή τον Μπρένταν Φρέιζερ του “Η Φάλαινα”), απέφυγαν όμως σίγουρα κάποια κατάφωρη αδικία.

Ο Κόλιν Φάρελ στα “Πνεύματα του Ινίσεριν”

Τα βραβεία του 79ου Φεστιβάλ Βενετίας:

Διεθνές Διαγωνιστικό

Χρυσό Λιοντάρι: “All the Beauty and the Bloodshed” (Λόρα Πόιτρας)
Αργυρό Λιοντάρι – Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: “Saint Omer” (Αλίς Ντιόπ)
Αργυρό Λιοντάρι Σκηνοθεσίας: Λούκα Γκουαντανίνο (“Bones and All”)
Γυναικεία Ερμηνεία: Κέιτ Μπλάνσετ (“TÁR”)
Αντρική Ερμηνεία: Κόλιν Φάρελ (“Τα Πνεύματα του Ινίσεριν”)
Βραβείο Σεναρίου: Μάρτιν ΜακΝτόνα (“Τα Πνεύματα του Ινίσεριν”)
Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής: “Khers Nist (No Bears)” (Τζαφάρ Παναχί)
Βραβείο “Μαρσέλο Μαστρογιάνι” νέου ταλέντου: Τέιλορ Ράσελ (“Bones and All”)

Λιοντάρι του Μέλλοντος (πρωτοεμφανιζομένου σκηνοθέτη): “Saint Omer” (Αλίς Ντιόπ)
Βραβείο κριτικών (Fipresci): “Αργεντινή, 1985” (Σαντιάγο Μίτρε)
Βραβείο τμήματος “Ορίζοντες”: “World War III” (Χούμαν Σεϊγέντι)
Βραβείο τμήματος “Εβδομάδα Κριτικής”: “Eismayer” (Ντέιβιντ Βάγκνερ)

Ευχαριστούμε την Aegean Airlines για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.

Leave a Reply

Your email address will not be published.