Αποστόλης Ξένος

Ένας νέος, Πολλά υποσχόμενος καλλιτέχνης

ΑΠΟ: Νίκος Σουσάι

Συνέντευξη του καλλιτέχνη από MegArt Gallery:

MegArt Gallery: Ποια είναι η πρώτη σας μουσική ανάμνηση;
Αποστόλης Ξένος
: Η πρώτη μουσική μου ανάμνηση με ταξιδεύει στην πολύ παιδική ηλικία, όταν
με τον παππού μου στο ακορντεόν και την υπέροχη φωνή τής γιαγιάς μου, λέγαμε μαζί
ένα πανέμορφο τραγούδι απτη Σμύρνη, απ όπου είναι κι η καταγωγή τους, το «Στο πα και σ` το ξαναλέω»! Ήταν ουσιαστικά η πρώτη μου επαφή με τη μουσική και το
τραγούδι κι ίσως αποτέλεσε τη σπίθα που μου πυροδότησε τη μεγάλη μου αγάπη!

MegArt Gallery: Με ποιον μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής;
Αποστόλης Ξένος
: Στα όνειρά μας είμαστε ελεύθεροι να σκεφτόμαστε τα πάντα! Ένας μουσικός
θρύλος που αποτελεί για τους περισσότερους από `μάς σχολείο είναι ο μέγας
μουσικοσυνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος! Είναι ευλογία για όποιον βρεθεί, έστω και μία
φορά, στη σκηνή μαζί του να τον διευθύνει! Είναι ένα ηφαίστειο, ένας μικρόσωμος
μουσικός γίγαντας!

MegArt Gallery: Ποια είναι η άποψη σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent shows?
Αποστόλης Ξένος
: Τα εν λόγω μουσικά talent shows δεν είμαι βέβαιος για το αν μπορούν να σου
δώσουν περισσότερα θετικά από, τι αρνητικά. Τα προγράμματα αυτά έχουν ως βασικό τους στόχο πρώτα απ όλα την τηλεθέαση, ως τηλεοπτικές παραγωγές. Σίγουρα
προσφέρουν κάποια καλά ποιοτικά videos, ως παρακαταθήκη για τους συμμετέχοντες,
καθώς κι ευρεία προβολή που μόνον εκεί μπορούν να βρουν και πιθανόν να τους
βοηθήσει, ωστόσο δε θεωρώ φυσική ροή για ένα παιδί, όσο ταλαντούχο και να ναι, ενώ δεν έχει κάνει τα βήματα που πρέπει καλλιτεχνικά, ξαφνικά να τον μάθει όλη η Ελλάδα μέσα σ ένα βράδυ και το επόμενο πρωί, όταν σβήσουν τα φώτα, να τελειώσουν όλα. Μ αυτόν τον τρόπο δε χτίζεις σωστά, είναι ένα οικοδόμημα χωρίς βάσεις και θεμέλια. Γι
αυτό και τις πλείστες φορές, δεν υπάρχει και συνέχεια. Η ορθή καλλιτεχνική άνοδος

επέρχεται ανεβαίνοντας τα σκαλοπάτια ένα-ένα κι έτσι όπως πρέπει, με μουσικές
σπουδές, μελέτη, δισκογραφικές δουλειές κι εμπειρίες από ζωντανές εμφανίσεις.

MegArt Gallery: Υπάρχουν μάνατζερ στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία
ενός μουσικού;

Αποστόλης Ξένος: Αυτό δε βρίσκομαι σε ασφαλή θέση να το γνωρίζω τόσο καλά ακόμα. Ξέρω
αρκετούς άνθρωπους στον χώρο, όμως πιστεύω ότι τα standards δυστυχώς δεν είναι στα
επίπεδα του εξωτερικού. Πάντως είναι απαραίτητο για έναν καλλιτέχνη να `χει έναν
άνθρωπο δίπλα του για πάρα πολλούς λόγους κι είμαι αισιόδοξος ότι, ψάχνοντας
επισταμένα και ξέροντας τι ακριβώς θέλει, χρειάζεται και του ταιριάζει, μπορεί να βρει
κάποιον κατάλληλο συνεργάτη.

MegArt Gallery: Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Αποστόλης Ξένος
: Στα μελλοντικά μου σχέδια είναι η κυκλοφορία τού πρώτου προσωπικού μου
δίσκου, μία ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά με διασκευές, τις οποίες έχει
επιμεληθεί ενορχηστρωτικά ο σπουδαίος Σταύρος Καβαλιεράτος, όπου θα συστηθώ στο
ακροατήριο ως ερμηνευτής και που θα κυκλοφορήσει και σε φυσικό προϊόν, εκτός απ τις ψηφιακές πλατφόρμες, απ την εταιρία NuevoProductions σε συμπαραγωγή με την
MLK. Αυτή η κίνηση, κατ` επέκταση, εύχομαι ότι θα με οδηγήσει σε περισσότερες και πιο
συχνές παραστάσεις και σε χώρους που μέχρι τώρα δεν είχα τη δυνατότητα να τολμήσω
και να προσεγγίσω.

MegArt Gallery: Σας «τρομάζει» η επιτυχία ή η αποτυχία;
Αποστόλης Ξένος:
Φαινομενικά η αποτυχία μπορεί να σε τρομάξει περισσότερο. Ωστόσο, αν το
δούμε πιο βαθιά, η αποτυχία μπορεί ν` αποτελέσει ένα χρήσιμο «χαστούκι» που θα σου
δώσει ένα καλό μάθημα για τα επόμενα. Η επιτυχία είναι γλυκιά, αλλά είναι κι
επικίνδυνη για το πώς θα τη διαχειριστεί κανείς. Είναι όλα θέμα αντιμετώπισης. Στην
παρούσα φάση, στη δύσκολη εποχή που εμείς οι νέοι προσπαθούμε να κάνουμε κάτι,
ένα ξεκίνημα, δε με τρομάζει τίποτα, όχι από άγνοια κινδύνου, αλλά επειδή
βρισκόμαστε, στην ουσία, στο σημείο μηδέν. Πιο πολύ με τρομάζει η δυσοίωνη συνθήκη
κι η δυσμενής κατάσταση που βιώνουμε για το αν θα καταφέρουμε επιτέλους να
κάνουμε όσα ονειρευόμαστε, παρά η ίδια η κάθε αποτυχία ή επιτυχία

MegArt Gallery: Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Αποστόλης Ξένος:
Αδιαμφισβήτητα! Η μουσική είναι η παγκόσμια γλώσσα. Μπορεί να
συγκινήσει τους πάντες, να συνδεθείς και να νιώσεις τι λέει ένα τραγούδι ενός άλλου
λαού και πολιτισμού, δίχως να ξέρεις τη γλώσσα των στίχων, να αισθανθείς την πρόθεση
του δημιουργού! Είναι μαγικό! Η μουσική δίνει μαθήματα, κάνει αυτά που δε μπορεί να
καταφέρει η πολιτική με την αποστασιοποιημένη προσέγγιση και τον «ξύλινο» λόγο
της!… Επίσης η μουσική είναι η μοναδική γλώσσα, με την οποία δε μπορείς να πεις ποτέ
ψέματα…!

MegArt Gallery: Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Αποστόλης Ξένος: Πέρα απτον κύριο Ξαρχάκο, που ανέφερα σε παραπάνω ερώτηση, θα σας πω άλλα πέντε ονόματα καλλιτεχνών που θαυμάζω, αποτελούν για μένα πρότυπα και συνθέτουν εν πολλοίς τον δικό μου μουσικό κόσμο! Πρόκειται για τον Γιώργο Νταλάρα, τον δάσκαλο όλων των τραγουδιστών, για τον επαγγελματισμό, την τελειομανία του, τον τρόπο που δουλεύει και την κατάρτισή του κι ως μουσικός, τον Αλκίνοο Ιωαννίδη, έναν απ τους αγαπημένους μου τραγουδοποιούς κι εξαίρετο μουσικό κι ερμηνευτή, έναν
άνθρωπο ταμένο στην τέχνη, τον Σταμάτη Κραουνάκη, έναν απτους σημαντικότερους εν ζωή σύγχρονους συνθέτες και performers, τον Παναγιώτη Μάργαρη, τον δάσκαλό μου στην κλασική κιθάρα, τον κορυφαίο solist που έχει ενώσει αυτό το όργανο με τα απεριόριστα ηχοχρώματα με όλα τα είδη τής μουσικής κι αποτελεί τον πρωτοπόρο και για ν αναφέρω κι έναν απ` το εξωτερικό, θα πω τον αγαπημένο μου παγκόσμιο
τραγουδοποιό, τον Sting!

MegArt Gallery: Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Αποστόλης Ξένος:
Η μουσική παιδεία είναι απαραίτητη, κι όχι μόνο για τους μουσικούς και για
όσους ασχολούνται μαυτό, αλλά και για όλους τους ανθρώπους, διότι η μουσική μάς κάνει καλύτερους και τα οφέλη της στη ζωή και την καθημερινότητά μας είναι πολλά και ποικίλα. Είναι απ τα πιο επικίνδυνες πεποιθήσεις να θεωρήσουμε εμείς κι η πολιτεία ότι
η μουσική παιδεία κι η μουσική εν γένει είναι πολυτέλεια κι όχι βασικό συστατικό μας.

MegArt Gallery: Τα παραδοσιακά όργανα μας έχουν αποδείξει ότι μπορούν να
αναβαθμίσουν τη μουσική παιδεία. Θα χρησιμοποιούσατε παραδοσιακά όργανα,
όπως π.χ. η ποντιακή λύρα, σε δική σας δισκογραφική δουλειά?
Αποστόλης Ξένος:
Σαφώς και τα παραδοσιακά μας όργανα αναβαθμίζουν τη μουσική μας
παιδεία, καθώς αποτελούν τη ρίζα μας κι αυτό από μόνο του έχει τεράστια αξία. Εκτός
αυτού, όμως, ο ήχος τους είναι μαγικός κι ιδιαίτερος κι οι δυνατότητές τους αρκετές και
μοναδικές, συνεπώς φυσικά και θα χρησιμοποιούσα κάποιο τέτοιο όργανο στο studio ή
και σε κάποιο live μου. Μάλιστα, στον δίσκο που ετοιμάζω, υπάρχουν μέσα στην
ενορχήστρωση ορισμένων κομματιών, όργανα όπως το κανονάκι, καθώς και διάφορα
άλλα πνευστά.

MegArt Gallery: Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται;
Αποστόλης Ξένος:
Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς κι αυτό είναι κάτι που το φέρει σόλην του τη ζωή και σ ο, τιδήποτε και να κάνει, ασχέτως εάν είναι επαγγελματίας τέχνης ή όχι.
Μπορεί, ας πούμε, να φτιάχνεις ψωμί και να το κάνεις με τέχνη, να χεις καλλιτεχνική φλέβα και φύση κι αυτό να βγαίνει στο αποτέλεσμα και στο προϊόν που παράγεις. Είναι τρόπος ζωής. Απόκεί και πέρα, όμως, πιστεύω πάνω απόλα στη δουλειά και στο ψάξιμο. Το να γεννηθείς καλλιτέχνης, δε σε κάνει μεγάλο και τρανό από μόνο του, χρειάζεται να το εξελίξεις και να το καλλιεργήσεις για να φτάσεις ψηλά. Αυτό, λοιπόν, δε σε πάει κάπου, σου δείχνει απλώς τον δρόμο που είσαι γεννημένος ν ακολουθήσεις και
μετά πρέπει εσύ να βρεις τον τρόπο να τον περπατήσεις κι είναι στο χέρι σου και στις
επιλογές σου να γίνεις δρομέας μεγάλων αποστάσεων.

MegArt Gallery: Τι σημαίνει η μουσική για σένα;

Αποστόλης Ξένος: Εκ πρώτης όψεως, ίσως είναι η πιο απλή ερώτηση, αλλά τελικά είναι η πιο
δύσκολη… Πώς άραγε να το εκφράσεις με λόγια και λέξεις επακριβώς…. Η μουσική για
μένα είναι η ανάσα μου, όταν μπορεί η ζωή να σου κλέβει το οξυγόνο. Είναι η αναπνοή
που σε γεμίζει ελπίδα. Είναι το καταφύγιο στα δύσκολα κι η έκφραση της χαράς στα
όμορφα. Είναι ο ρυθμός που χτυπάει η καρδιά μου. Είναι το πεδίο των ονείρων μου κι ο
αγαπημένος μου τρόπος να εκφράζομαι και ν` απελευθερώνομαι, να δείχνω τα
συναισθήματα και τους προβληματισμούς μου. Εξηγεί όσα δε μπορούν να εξηγηθούν με
τη λογική.

MegArt Gallery: Διδάσκεται σήμερα η μουσική παράδοση μέσα από τα μουσικά γυμνάσια
και σε ανώτερες σπουδες. Πρέπει όλοι οι μουσικοί να είναι απαραίτητα μέσα από
εκεί?
Αποστόλης Ξένος:
Απόσο είμαι σε θέση να γνωρίζω, γίνεται πολύ καλή δουλειά στα μουσικά γυμνάσια και λύκεια και σε επίπεδο παραδοσιακής μουσικής και σε άλλα «είδη» και χαίρομαι ιδιαιτέρως γι αυτό! Επίσης ξέρω ότι τα τμήματα παραδοσιακής μουσικής, σε
ακαδημαϊκό πια επίπεδο, είναι πιο εξειδικευμένα στην παράδοση κι είναι γνωστό ότι
βγάζουν εξαιρετικούς μουσικούς που γίνονται επαγγελματίες. Ωστόσο εννοείται ότι δεν
είναι αναγκαία προϋπόθεση για έναν μουσικό να `χει φοιτήσει σε κάποιο τέτοιο σχολείο
ή σχολή, καθότι υπάρχουν τα ωδεία κι οι μουσικές ακαδημίες, που μπορεί ένα παιδί να
γραφτεί και να μαθητεύσει εκεί ήδη από σχολική ηλικία, όπως έκανα άλλωστε κι εγώ.

MegArt Gallery:Ακούμε πολλά και διάφορα για την Α.Ε.Π.Ι. Πείτε μας τη δική σας άποψη.
Αποστόλης Ξένος
: Δεν έχω προσωπική εμπειρία, λόγω του ότι, μέχρι τώρα, δεν έχω κάποια
επίσημη κυκλοφορία. Παρόλαυτά έχω διαβάσει κι έχω ακούσει από διάφορους γνωστούς καλλιτέχνες, τους οποίους γνωρίζω και με τους οποίους έχω συνομιλήσει, αδιανόητα πράγματα γι αυτήν την ιστορία… Έχουν διαπραχθεί «εγκλήματα» τα
προηγούμενα χρόνια, κάτι που μας λυπεί όλους πάρα πολύ κι ας μην επεκταθώ
περισσότερο και σε λεπτομέρειες καλύτερα… Ευτυχώς – κι ευελπιστούμε όλοι για το
καλύτερο από δώ και πέρα – έχουν συσταθεί δύο άλλοι οργανισμοί για τους δημιουργούς, που ελπίζω να δράσουν δίκαια, αφού απαρτίζονται απ τους ιδίους τους
καλλιτέχνες κιόλας πια, και ναποδίδονται στους δημιουργούς αυτά που τους αναλογούν. Αυτό το θέμα με τα πνευματικά δικαιώματα και τη γενικότερη διαχείριση των έργων είναι μιά βαθιά πληγή τα τελευταία χρόνια που πονάει όσους είναι ήδη μέσα στα πράγματα και φοβίζει εμάς που σκοπεύουμε να μπούμε κι είναι αυτονόητο ότι πρέπει να γιατρευτεί και ν αποκατασταθεί το συντομότερο και δια παντός.

MegArt Gallery: Σήμερα πολλοί καλλιτέχνες αρκούνται σε ένα demo από ένα home studio.
Συμφωνείτε με αυτό; Ή πρέπει να είναι σε μια δισκογραφική εταιρεία;
Αποστόλης Ξένος:
Στις μέρες μας, στην εποχή τής τεχνολογίας, είναι σαφές ότι το να κάνει κανείς
ένα demo με τα μέσα που διαθέτει κατοίκον, αποτελεί μία ευκολία και του δίνει τη δυνατότητα να φτιάξει κάτι μόνος του γρήγορα και χωρίς κόστος, κάτι που, όχι απλώς είναι απολύτως θεμιτό, αλλά είναι και το φυσιολογικό γι αρχή. Μετέπειτα, όμως, κατά
τη γνώμη μου, θα πρέπει να προχωρήσει σε κάποια επίσημη κυκλοφορία τού υλικού του

και το ιδανικότερο είναι αυτό να πραγματοποιηθεί υπό τη σκέπη κάποιας εταιρίας, όσο
δύσκολο και κοστοβόρο κι εάν είναι κάτι τέτοιο σήμερα.

MegArt Gallery: Το YouTube και το Spotify πόσο καλό ή κακό κάνουν στούς καλλιτέχνες?
Αποστόλης Ξένος
: Αυτές οι ψηφιακές πλατφόρμες, όπως είναι το YouTube και το Spotify – η
τελευταία μάλιστα αφορά καθαρά τη μουσική – μόνο καλό μπορούν να κάνουν σέναν καλλιτέχνη, ειδικά πρωτοεμφανιζόμενο, όπου, μέσα απόκεί, μπορεί νανεβάσει, να δείξει και να προωθήσει τη δουλειά του εύκολα στο ευρύ κοινό. Απλώς αυτό δε φτάνει, καθώς, επειδή ζούμε στα χρόνια τού διαδικτύου, η πληροφορία είναι τόση πολλή, που μπορεί διαμάντια να χαθούν δυστυχώς μέσα σε σκουπίδια. Βεβαίως αναφέρομαι σε νέους καλλιτέχνες, οι οποίοι έχουν το υλικό τους μόνον εκεί, ως ξεκίνημα. Ένας καλλιτέχνης ο οποίος έχει δισκογραφία, χρησιμοποιεί αυτές τις πλατφόρμες παράλληλα με τη δισκογραφική του πορεία. Με λίγα λόγια, κατά την προσωπική μου άποψη, είναι αναγκαίο ένας καλλιτέχνης ναχει δισκογραφική δραστηριότητα κι όχι μόνο διαδικτυακή
παρουσία. Αφού έχει δισκογραφηθεί, όπως λέμε, έπειτα χρησιμοποιεί όλα τα μέσα
κοινωνικής δικτύωσης, όπως το facebook και το instagram ως επιπλέον διαφήμιση κι
άμεση επικοινωνία με το κοινό και τους fans του. Για να επανέλθω και να κλείσω, όσον
αφορά, το YouTube, μετράς τις προβολές κι είναι ένας τρόπος – αν κι όχι απαραιτήτως
ενδεικτικός πάντα και σόλες τις περιπτώσεις – να παρατηρείς τη δυναμική ενός τραγουδιού και το Spotify σού δίνει τη δυνατότητα να κυκλοφορείς κι επισήμως τα κομμάτια σου ψηφιακά, κάτι που όμως δεν αντικαθίσταται – και δεν το λέω μόνο με ρομαντική διάθεση – απ το φυσικό προϊόν που θα πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει και να
υφίσταται όσο το δυνατόν περισσότερο.

Δουλειές του Καλλιτέχνη..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *