Art Magazino 102 | Η Εικαστικός Ειρήνη
Καλογεράκη Απαντά στο Artmagazino 102

Από: Μαρία Γεωργιάδου

Ειρήνη Καλογεράκη:

Ονομάζομαι Ειρήνη Καλογεράκη και γεννήθηκα στο Ηράκλειο, Κρήτης. Σπούδασα στο Παρίσι βιοχημεία. Έκανα την μεταπτυχιακή μου εργασία στην Γενετική και ένα Δίπλωμα Εμπειρικής Καρκινολογίας. Στην συνέχεια ετοίμασα την Διδακτορική διατριβή μου στην Μοριακή Καρκινολογία στο Ινστιτούτο Pierre et Marie Curie. Σε μια συνάντηση των ξένων υποτρόφων του Γαλλικού κράτους γνώρισα τον άνδρα μου, ο οποίος έκανε το μεταπτυχιακό του στην École Centrale. Παντρευτήκαμε τρία χρόνια αργότερα στο Ηράκλειο. Μετακομίσαμε στην Τουλούζη για δύο χρόνια, όπου γεννήθηκε ο γιος μας. Στην συνέχεια η ζωή οδήγησε την πορεία μας στην Βόννη Γερμανίας όπου γεννήθηκε η κόρη μας. Τα τελευταία 20 χρόνια ζούμε στην Στουττγάρδης. Περνούμε τα καλοκαίρια μας στην γενέτειρα πόλη μου, περιοδεύοντας στην υπέροχη Κρήτη. Το 2005 άρχισα να ζωγραφίσω. Κατά καιρούς Παρακολούθησα σεμινάρια ζωγραφικής. Η ζωγραφική έγινε γρήγορα η έμπιστη φίλη μου. Μοιραζόμαστε τις ανησυχίες μου και εκφράζει τα συναισθήματα μου. Όπως έγραψε δημοσιογράφος τοπικής εφημερίδα ζωγραφίζω τον ήλιο και την θάλασσα της Ελλάδας. Τα έργα μου, περισσότερα από 300, βρίσκονται στην ιστοσελίδα μου www.facebook.com/Irinisartgallery/.

Ερωτηματολόγιο

1. Εάν δεν ήσασταν καλλιτέχνης, τι θα θέλατε να είστε;
Απάντηση: Εάν δεν ήμουν καλλιτέχνης και εάν δεν είχα γίνει βιοχημικός και ερευνήτρια, θα μου άρεσε να ήμουν γιατρός, δικηγόρος, ιστορικός, λατρεύω την ιστορία, …..Η οποιοδήποτε άλλο δημιουργικό επάγγελμα.


2. Ποιο είναι το επάγγελμα που δεν θα ασκούσατε ποτέ;
Απάντηση: Δεν μπορώ να βρω έτσι αυθόρμητα ένα επάγγελμα που σίγουρα δεν θα μου άρεσε, ίσως κάτι το πολύ επαναληπτικό. Κάθε επάγγελμα έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του.


3. Ποιος πίνακας στόλιζε τον τοίχο του εφηβικού σας δωματίου;
Απάντηση: Στο δωμάτιο μου υπήρχαν πίνακες με χειροτεχνίες δικές μου, γκομπελίν, τα οποία είχα κεντήσει και απεικόνιζαν χορεύτριες, προσωπογραφία νέου κοριτσιού, τοπία μελαγχολικά και συννεφιασμένα. Ζώντας στην ηλιόλουστη Κρήτη τα συννεφιασμένα τοπία μου φαίνονταν πολύ εξωτικά. Αργότερα ζώντας στα συννεφιασμένα τοπία, άλλαξα γνώμη. Καθώς βέβαια οι γκομπελίν αναπαράσταιναν γνωστά έργα, αργότερα συνειδητοποίησα ότι πρόκειται για έργα του Edgar Degas, Pierre Renoir, Édouard Manet.


4. Ποια είναι η καλλιτεχνική σας εμπειρία-ορόσημο;
Απάντηση: Δεν νομίζω ότι έχω ζήσει μια καλλιτεχνική εμπειρία ορόσημο. Ζωγραφίζω τα τελευταία 15 χρόνια άλλα μόλις τώρα τελευταία άρχισα να δείχνω τα έργα μου . Η ζωγραφική είναι το χόμπι μου, η έμπιστη φίλη μου δεν έχω ανάγκη να την προβάλω. Αλλά θα μπορούσα να πω ότι καταλυτική είναι η γνώμη της οικογένειας μου για το κάθε έργο μου.

5. Πώς καταφέρνετε να κρατάτε τον εαυτό σας γειωμένο/η;
Απάντηση: Όντας ονειροπόλα έχω τάση να πετάω στα σύννεφα. Ζώντας όμως την καθημερινότητα και παρακολουθώντας την επικαιρότητα τόσο την Ευρωπαϊκή, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, Γερμανία, Γαλλία, όσο και την παγκόσμια δεν μπορώ παρά να μένω γειωμένη.


6. Ποιος καλλιτέχνης είναι το πρότυπό σας, και πόσο σας έχει επηρεάσει;
Απάντηση: Αρχικά επηρεάστηκα από την Οπυ Ζούνη.

Μου άρεσε ιδιαίτερα η γεωμετρική αφαιρετική τέχνη της, η νέο κονστρουκτιβιστική λογική της. Ο τρόπος με τον οποίο μέσω γεωμετρικών διαδοχικών φάσεων σχετίζει οπτικά και ψευδοαισθητικά το βάθος σε μια επίπεδη επιφάνεια.

Κάνοντας μερικούς πίνακες με αυτό το θέμα αισθάνθηκα την ανάγκη να εκφράσω την σχέση μεταξύ της οπτικής ψευδέσθησης και του ύψους, με την έννοια του άπειρου, την προέκταση μίας κάθετης γραμμής πάνω σε μία επίπεδη επιφάνεια.

Πρόκειται για ένα συγκεκριμένο τρόπο θέασης του κόσμου γύρω μας, η οποία επαναπροσδιορίζει την έννοια του υποκειμένου και το οποίο με την σειρά του νοηματοδοτεί την θέση του στον κόσμο.

Αλλά επηρεάστηκα επίσης από την τεχνική Pointille(Ποιντιγιέ που σημαίνει διακεκομμένη γραμμή, τελείες, κουκίδες, στίγματα) του George Seurat αλλά και του Van Gogh. Ο Seurat βασιζόμενος στον Ιμπρεσιονισμό (Impressionnisme) και στην τεχνική να ζωγραφίζεις την φύση με πινέλο ενδιαφέρθηκε περισσότερο να αποδείξει την επίδραση του χρώματος σε ένα προσχεδιασμένο με πινέλο έργο.

Εδώ οφείλω να σας ομολογήσω ότι σε εμένα θυμίζει το Ποιντιγιέ και τις καλλιέργειες βακτηριδίων η μακροφάγων στις Boîtes de Pétri που χρησιμοποιούσα συχνά στο εργαστήριο για την διδακτορική μου εργασία.

Το φως και η η ανάλυση σε χρώμα, έμεινε ο σύνδεσμος μου μεταξύ Επιστήμης δηλαδή της έρευνας της πραγματικότητας και της τέχνης δηλαδή της έκφρασης της ομορφιάς, σαν μια ψευδοαισθησιακή, υποκειμενική πραγματικότητα.

7. Ποια επoχή του χρόνου σας αρέσει περισσότερο να ζωγραφίζεται;
Απάντηση: Η κάθε εποχή του χρόνου έχει την ιδιαιτερότητα της και τις ομορφιές της ενώ είναι απαραίτητη για την συνέχεια του χρόνου αλλά και της ζωής.
Η εποχή όμως που μου αρέσει περισσότερο είναι η άνοιξη, η αναγέννηση της φύσης, το έγχρωμο μήνυμα χαράς αλλά και το μήνυμα της αναγέννησης, της συνέχισης της ζωής, που στέλνει η φύση στον άνθρωπο αλλά και σε κάθε ζωντανό οργανισμό.


8. Ποια θεωρείτε την μεγαλύτερη επιτυχία σας;
Απάντηση: Τα παιδιά μου!
Αναμφισβήτητα η περίοδος των σπουδών μου στην Γαλλία ήταν μια πολύ σημαντική και καθοριστική περίοδος για την μετέπειτα εξέλιξη μου σαν άτομο και προσωπικότητα. Όμως τα παιδιά μου είναι το χρέος μου στην συνέχεια της ζωής, στην ανθρωπότητα, η προσφορά μου για μια καλύτερη κοινωνία στο μέλλον. Η επίδραση των γονέων σε σημαντικές στιγμές της ζωής των παιδιών αλλά και το παράδειγμα που τους δίνουν, είναι σημαντικά για την μετέπειτα εξέλιξη τους σε σωστούς πολίτες της κοινωνίας μας.

9. Ποιο είναι το αγαπημένο σας χρώμα;
Απάντηση: Όλα τα χρώματα είναι σημαντικά στην ζωή μας, επιδρούν στον ψυχικό μας κόσμο διεγείροντας τις αισθήσεις μας αλλά και ξυπνώντας συγκινήσεις και συναισθήματα. Την επίδραση των χρωμάτων στην ψυχική μας υγεία γνώριζαν και οι Μινωίτες, οι Αιγύπτιοι, οι Κινέζοι, οι Ινδοί….και έδιναν χρώμα στην καθημερινότητα τους με έντονες και χαρούμενες αποχρώσεις. Στέλνοντας αρχικά το μήνυμα της χαράς της ζωής των ίδιων των Καλλιτεχνών προς τους θεατές αλλά και συγχρόνως προδιαθέτοντας τους αποδέκτες με θετικά συναισθήματα.
Σαν Κρητικά, γεννημένη και αναθρεμμένη δίπλα στο κύμα και κάτω από τον γαλανό ουρανό, το μπλε είναι το χρώμα που κατέχει πρώτιστη θέση στα έργα μου. Συνάμα το μπλε χρώμα επιδρά καταλυτικά τόσο στο ζωγράφο, δημιουργό αλλά και στους θεατές των έργων , αποδέκτες του μηνύματος, διώχνοντας την υπερένταση και τον εκνευρισμό και κατά συνέπεια ρυθμίζοντας την πίεση του ατόμου.


10. Απαλλάσσεστε από τα προβλήματα σας όταν δημιουργείται ένα έργο;
Απάντηση: Απόλυτα! Εκφράζω τα συναισθήματα μου με χρώματα, απελευθερώνομαι από το βάρος τους και τα χρώματα με την σειρά τους προκαλούν συναισθήματα και επιδρούν στους αποδέκτες θεατές. Συνάμα τα έργα μένουν και μαρτυρούν την προσωπικότητα μου αλλά και την ψυχική μου κατάσταση την στιγμή της δημιουργίας.


11. Ποιος είναι ο αγαπημένος σας ζωγράφος;
Απάντηση: Κάθε ζωγράφος στέλνει το δικό του ιδιαίτερο μήνυμα και γι’αυτό μου αρέσουν αλλά και με επηρέασαν πολλοί.
Λατρεύω το γεωμετρικό στιλ της Οπυ Ζούνη το αλλά και τον Robert Delaunays, τους ιμπρεσιονιστές Monet, Renoir, το Ποιντιγιέ του Seurat, τον εξπρεσιονισμό του Franz Marc, το πομπώδες στυλ του Gustave Klimt, τα απαλά χρώματα του Chagall αλλά και τα έντονα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, χωρίς να παραλείψω τον σουρεαλισμό του Renė Magritte, τον Φασιανό, τον Μόραλη ………Θα μπορούσα να γεμίσω σελίδες με αγαπημένους ζωγράφους και για το μήνυμα που μου έστειλε ο καθένας ξεχωριστά με το δικό του του στυλ.


12. Τι είναι η ζωγραφική για εσάς;
Απάντηση: Η εμβάθυνση της τέχνης της ζωγραφικής για εμένα ήταν ένας νέος, άγνωστος αλλά και συνάμα συναρπαστικός ορίζοντας.
Σημαντικό είναι η έκφρασης των συναισθημάτων μου δηλαδή των βιωμάτων μου, αλλά και του ψυχολογικού ονειρικού μου κόσμου, των αρχών μου, των πιστεύω μου, της πολιτιστικής μου κληρονομιάς, της εποχής μου αλλά και συγχρόνως ένα μέσον επικοινωνίας με τους συνανθρώπους μου. Πρόκειται για μία γλώσσα, κοινή για την όλη την ανθρωπότητα.

13. Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας ως εικαστικός;
Απάντηση: Αυθόρμητο και ελεύθερο από τάσεις και τεχνικές. Σημασία για εμένα έχει η έκφραση μου μέσω χρωμάτων.


14. Ποιες είναι οι πηγές έμπνευσής σας ως εικαστικός;
Απάντηση: Η φύση, η εποχή μας, ο άνθρωπος, τα προβλήματα που απασχολούν την εποχή μας, η επικαιρότητα.


15. Αν επιλέγατε μια διαφορετική εποχή για να ζήσετε και να δημιουργήσετε ποια θα ήταν αυτή και με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι θα εκφραζόσασταν καλλιτεχνικά;
Απάντηση: Το τέλος του 19 αιώνα μου φαίνεται πολύ ενδιαφέρον όσο αφορά την εικαστική δημιουργία με τους ιμπρεσιονιστές πχ αλλά για αυτό θα έπρεπε να είχα γεννηθεί και στην ανάλογη εύπορη οικογένεια. Οφείλω όμως να ομολογήσω ότι η εποχή μας είναι ακόμα αυτή που δίνει τις περισσότερες ευκαιρίες έκφρασης αλλά και την καλύτερη ποιότητα ζωής.


16. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Απάντηση: Να συνεχίσω να δημιουργώ, να εξωτερικεύω τα συναισθήματα μου και χάρη στα έργα μου να επικοινωνώ με τους συνανθρώπους μου ανεξαρτήτως της χώρας προέλευσής τους, της γλώσσας τους, της θρησκείας τους η της κουλτούρας τους


17. Ποια εικαστική τάση σας ενδιαφέρει περισσότερο;

Απάντηση: Ακροβατώ ανάμεσα στο όνειρο, την πραγματικότητα, την λογική, την ευαισθησία, την επιστημονική μαθηματική προσέγγιση και τον αυθορμητισμό! Βρίσκω ενδιαφέρουσες όλες τις τάσεις και ενίοτε τις δοκιμάζω παραμένοντας πάντα πίστη στον δικό μου τρόπο έκφρασης.


18. Ποια είναι η σχέση του δημιουργού με το έργο του;
Απάντηση: Σχέση γονέα με παιδί! Η σχέση που έχω με τα έργα μου είναι πολύ δυνατή. Κάθε έργο μου είναι ένα κομμάτι του εαυτού μου , ένα δημιούργημα μου, κάτι σαν ένα παιδί μου. Γι αυτό και δεν μου αρέσει να αποχωρίζομαι τα έργα μου.


19. Πόσα έργα έχετε δημιουργήσει περίπου?
Απάντηση: Περισσότερα από 300.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *